Saturday, August 1, 2015

Fokus på.. Nikki Mattsson


Detta är Nikkis första år på High Chaparral och inte bara det, det är hennes första skådespelarupplevelse någonsin också! Hon och hennes sambo David kom på att de kunde ansöka till High Chaparral med David som skådespelare och Nikki som Hästskötare. Nikki var i valet och kvalet mellan att välja hästansvarig i showen eller att jobba med turridningen borta i Old Mexico, och valet att komma till showen har hon inte ångrat en enda sekund sen hon kom hit, hon har som hon själv säger "dragit guldlotten med mina arbetsuppgifter". Förutom hästansvarig spelar hon också rollen som Rosie, en av skurkarna i banditligarn.

-Jag kunde verkligen inte ha önskat mig en bättre arbetsuppgift i helhet, jag är jättenöjd med allt jag gör här. Det är väldigt roligt att få spela en karaktär som är så..  kan man säga extrem? Det är ju ganska långt från vem man är till vardags, det är rätt så roligt när det blir sån kontrast. Hon är den här riktigt äckliga, sliskiga, riktigt crazy one liksom.


I vanliga fall pluggar Nikki till en master i beteendevetenskap, driver ett eget företag där hon bygger naglar och är nagelterapeut och det slutar inte där, hon jobbar även som turledare på Stenholmen, ett storstall med islandshästar. Ett virrvarr av aktiviteter vilket är typiskt Nikki som gillar att hela tiden ha något att göra. Vad som ska hända sen och vad hon vill satsa på är fortfarande inte bestämt, men det viktiga är att hon ska ha en häst. Och helst åtminstone en säsong till på High Chaparral med en viss drömroll.

-Hästar känner jag är något jag verkligen vill fortsätta med, det har jag fått mersmak för. Cannon är en av High Chaparral legenderna och han är ju show eller trickryttare och sånt har jag ju känt att jag blivit riktigt intresserad av fortsätta i en sån inriktning och jobba vidare på det. Trickridning helt enkelt. Jag kan verkligen tänka mig en säsong till på High Chaparral där man får göra någon häftig uppvisning på häst kanske, eller göra något nytt. Ascool hade ju varit om man hade kunnat göra ett stunt på häst, något ganska extremt liksom, det hade varit ascoolt!


Drömma stort är svårt för Nikki som fortfarande vill göra allt, men drömmarna inkluderar att köpa en gård där man tar hand om problemhästar, resa runt världen, träna och utbilda hästar utomlands eller i Sverige och bli trickryttare i Hollywood. Vad av dessa saker det blir får helt enkelt framtiden skönja!


Vad som är bäst med att jobba här tycker hon är

-Att få göra något man tycker är så himla roligt varje dag, och dessutom få betalt för det. Jag älskar verkligen den här typen av liv, allt är så enkelt och man är som i en liten bubbla. Det är en skön bubbla. Att få göra det man tycker är så himla kul, mycket jobb med hästarna, det är superkul!


Det roligaste som har hänt på scen för Nikki handlar om just hästar och var när de stod bakom scen och väntade på att få sin que (signal för att det är dags att komma in på scenen) till att komma ingalloperande på scenen och en av hästarna Flinga hade ytterst mycket energi och ville springa iväg i förtid så hon far runt och höll på men Patrick håller ordning på henne men när quen kommer så satsar Flinga allt hon har och springer åt fel håll, alltså bort från scenen istället för in på scenen. Med denna bild skulle Nikki som alltid är nära till skratt komma indundrandes som en ondskefull och blodtörstig bandit. Hon lyckades men skrattet var väldigt nära till hands under den första scenen.


När jag frågar om vad Nikki har haft för mål under sommaren så är svaret

-I och med att jag inte har någon erfarenhet alls av teater så är det ju en väldigt mäktig känsla att stå på en så stor scen inför så mycket folk och ändå göra en sån här roll, så det är en fantastisk känsla att få vara en del av showen. Att få vara en del av showen är ju riktigt magiskt! Jag var ganska nervös när jag kom hit, och jag har ju aldrig skjutit med revolver eller ens varit på High Chaparral innan, så jag hade ingen aning om vad som väntade. När vi kom hit var det ju så mycket man skulle lära sig, så hela grejen har ju varit en utmaning på sitt sätt, att överhuvudtaget komma hit. Målet med sommaren har bland annat varit att göra min roll så bra som möjligt. 


Som hästansvarig är hon väldigt nära till hästarna men speciellt till vår alldeles egna ponny, Aramis. Frågan vad hon kommer sakna mest kräver ingen betänketid, utan är direkt Aramis. Men med en extra minut kommer hon på att det är faktiskt mer som kommer saknas, det är själva bubblan man lever in sig i när man jobbar på High Chaparral där allt är "på lek och på låtsas" precis som de säger i showen men också familjen som vi i showteamet har blivit under sommaren. Att Nikki är glad för hur sommaren varit märks i hela hennes utstrålning och tur för henne att det fortfarande är en månad kvar där hon får göra det hon verkligen älskar!



No comments:

Post a Comment