Wednesday, August 19, 2015

Fokus på.. Simon Manns!


En säsong på High Chaparral och Simon har redan snappat åt sig en huvudroll, hjälpt till med koreografier i fäktningen och två andra spännande roller i stuntshowen. Skulle han få beskriva sina roller själv säger han detta

-Mestadels så slöar jag omkring och är en karaktär som heter Chester, eller min egen farbror Clay eller Mr Parker. Chester är väl två saker, han ogillar höga ljud och han är lite av en romantisk drömmare. Farbror Clay han är en väldigt down to earth, lite surmulen, skjutglad typ. Mr Parker är väl en kapitalistisk entreprenör som vill att det mesta ska gå till honom.


Det bästa med High Chaparral tycker Simon är folket, speciellt de som gör jobbet för kärleken till vad man gör och inte bara pengarna. Denna sorts människor är rätt vanliga på High Chaparral och speciellt i showerna så att trivas blir enkelt! Simon har redan fått en huvudroll i stuntshowen så får han drömma om roller i framtiden är det inte på scen som lockar, utan istället bakom scenen som ansvarig för Zorro showen.

-Då gör jag och Jose Zorro showen. Det är det jag och Jose har planerat, att vi gör Zorro showen. Vi bägge kommer stå för regi, men jag kommer stå för svärdsfäktningen så det blir showigt och fint, mer swashbuckling, mer av dem grejerna. Så det är väl drömrollen då, att regissera och koreografera, men sen få vi se, jag kanske hamnar här eller hos Dalton eller hos någon annan, jag har ingen aning!


Om man frågar vidare och faktiskt vill åt en stuntshowsdröm har Simon en där han inte behöver bära några moralkakor som han säger

-Jag tror att jag faktiskt skulle vilja vara en bad guy, jag tycker det är väldigt roligt att spela bad guys, så det. Det skulle vara kul att på något sätt kombinera ihop showerna, så snudd på att Zorro är med i stunt showen. Det skulle vara kul att ha mer fighting i det, kul med barslagsmål där folk flyger ut från Penrose och sen springer tillbaka och flyger ut igen. Men som roll bad guy, jag tycker om att spela slemmiga typer.


Får han drömma större är drömmen att koreografera och kunna förstärka en story så det är någon mening med att ha med sin stagefight. De tre musketörerna är en stor dröm men just som koreograf och inte som skådespelare.

-Jag har nästan stått klart på scen, jag har gjort det här professionellt i tjugo år så att jag är så fräck så jag tar bara russinen ut kakan, så kommer det någon halvslö roll, så blir det nej, låt någon annan leka med det istället.


Under resten av året när Simon inte jobbar på High Chaparral så är han anställd som dramalärare på Kulturskolan i Linköping på deltid, han åker iväg till teatrar och utbildar och gör koreografier till dem och han är även ordförande för Nordic Stage Fight Society. Scenen är det som Simon kan bäst efter alla år av erfarenhet och det han gjort mest men han har även gjort lite filmer som Återträffen och annat roligt. Stuntkonsult blev vad han kallades i credlistan på Återträffen men ska han själv få sätta ord på vad det är han jobbar med, med enkla ord som en femåring kan förstå beskriver han det såhär.

-Oj det beror ju på, jag har flera jobb, men ja, jag håller på med teater är väl det bästa. 'Aha vad menar du då' får man frågan. Jo men jag står på scen och så skojar jag och leker med mina kompisar och publik. 'Bara det?' Nej jag håller också på och lär hur man kan slåss utan att göra sig illa men att det ser ut som på riktigt. Och sen då kommer 72,000 frågor efter det haha.


Mål med sommaren har varit att rida mer vilket han fått göra men inte riktigt lika mycket som han kanske velat eftersom hästarna varit halta och sjuka under sommaren. Han har ändå fått rida lite vilket är bättre än inget.

Om Simon får säga sin anledning till att folk ska komma och se showen är svaret detta

-Definitivt för att det är en bra familjeshow. Den har alla de beståndsdelar som en bra familjeföreställning ska ha, den har det barnsliga, det lekfulla, det allvarliga, det läskiga, det spännande. Den har alla de delarena i sig och den har också en bra dramatisk kurva med väldigt enkla karaktärer som är enkla för barnen att förstå och publiken får även vara delaktig. Den har alla delar som verkligen behövs för att göra en bra familjeföreställning.


Det har varit en rolig sommar, men ska Simon få välja sina favoritminnen som varit roliga under sommaren väljer han dessa

-Jag tror faktiskt det är när alla vapen klickade en gång när de skulle skjuta Rosie, så hon fick självdö. Jag tror det var det, det klickade för Clay, det klickade för Cathy, det klickade för alla, man hörde bara klick, klick, klick, klick. Och sen ser man att Clay springer ner och tar tag i en revolver, men han tar upp Black Barts revolver som är en replika och försöker skjuta med den, det var kaos! Det är den ena, sen var det lite roligt när samma Clay, det var Karl Ytterberg, glömmer att komma in en scen. Och det skedde två gånger till och med. Så då tänkte man att: Ja då går jag och ställer mig här borta då.



No comments:

Post a Comment