Monday, August 24, 2015

Fokus på.. Karin Floengård Jönsson


Det är svårt att missa Karin som står rätt högt över marken i längd men även för att Karin just är Karin, en våldsälskande dansare som sadlat om till stuntkvinna. Detta är hennes första säsong på High Chaparral och hon spelar två karaktärer i stuntshowen, den fäktande Jolin och bandit ligans ledare Lady Jane. Det bästa med dessa rollerna tycker hon är att de är just så aggressiva som dom är. Vad hon gör i showen är helt enkelt detta

-Så jag rider en massa, jag skjuter vapen och jag slåss med svärd och jag slåss utan svärd. Det är ungefär det jag gör, springer i sand också. Jolin hon har blivit mer och mer crazy under säsongen, hon är rätt galen. Jag tänker att hon är mest intresserad av sina egna intressen, men just nu råkar de passa med Janes intressen så då är hon lojal när det passar henne, men hon är också väldigt rå. Hon gillar brutalt våld. Hon är lite som jag kanske. Haha, nej! Och hon morrar ganska mycket.


Det är lättare för Karin att hitta sin aggression än de glada studsiga rollerna. "Jag hade nog inte klarat av att vara glad i fyra månader" säger hon och har alltså hittat helt rätt med sina roller i banditligan. 


Karin är inte skådespelare skulle hon säga själv utan är dansare från början, men utbildar sig nu till stuntkvinna och denna sommaren är helt i rätt riktning för henne då. En utbildning man får betalt för helt enkelt! Men detta är inte vad som är det bästa med att jobba på High Chaparral tycker hon

-Det bästa är att det är så regelbundet. Jag är här en hel sommar, så man får rutin, man får vana, man får.. Det är svårt att förklara men man lär sig väldigt mycket på att göra något en längre tid, man märker det själv knappt, men man har nog lärt sig mer än man tror kanske. Till exempel med hästarna, nu har man ju otroligt mer vana, man har vant sig, man blir fartblind. Vilket jag tror är ganska bra, och man märker små skillnader väldigt tydligt. Till exempel hur hästen mår dag från dag eller om det är någon skillnad på vädret hur hästen kommer att reagera eller inte. I början var det mer "bara det går bra, så är det bra!" haha. Jag skadade mig också i början av sommaren, så jag har lärt mig att hantera saker som inte går rätt. Det är bra för jag har märkt att jag kan göra show och jag kan jobba hårt även om jag inte mår hundra och kroppen inte är hundra.


Det har varit mycket hårda tider och många ispack under sommaren och en atombomb till knäskydd, men den enda som märker det är just Karin eftersom showen flyter på precis som vanligt. Proffsigt gjort helt enkelt!

Skulle Karin komma tillbaka till stuntshowen är drömmen att få stunta lite mer

-Jag skulle vilja göra lite mer fall och sådär. Och lite mer fighter. Så det är ju stunt jag vill utöka. Om jag har repliker eller inte, det spelar ingen roll, men jag har inget emot att få repliker. Stunten är det som är det viktiga för mig. Jag gillar ju och har fått lite smak för att vara ond nu, men jag har ju inte testat att vara god i showen heller, så det vet jag inte om det skulle passa. Men generellt sätt är det lite roligt att få vara den som är lite elak och göra saker som man inte skulle göra i vanliga livet liksom.


Skulle drömmen bli större och Hollywood ligger för dörren är drömmarna fortfarande stunt men lite mer specifikt

-Jag skulle vilja vara stuntdouble. Det spelar inte så stor roll till vem, men gärna en actionfilm så man får göra ganska mycket olika grejer. Jag skulle vilja testa mer eldgrejer och fall och bli skjuten är roligt.


Det sistnämnda svaret kan man endast få ur en stuntkvinna och är frågan stuntdröm blir det ännu mer bisarrt.

-Att kombinera ett fall med en brinning tror jag skulle vara väldigt svårt eftersom det är något jag inte gjort, men det är någonting jag skulle kunna uppnå med träning. Men till exempel Furiosa i Mad Max, när hon klättrar under en stor lastbil, det hade varit asroligt alltså! Så kanske.. Trilla ner från ett hus när man brinner och sen sätter någon fast en i en bil och kör iväg eller någon sånt skulle vara kul! Och så kan någon få skjuta lite på vägen också.

Ska du skjuta eller ska du bli skjuten?

-Varför välja? Man kan göra både och!


Under resten av året bor Karin i London och jobbar med lite olika saker för att få ihop till hyra men det mesta av hennes tid går till att träna både på gym och just stunt. Annars är det små filmjobb som rullar in mer och mer och eftersom stunt är det hon verkligen vill hålla på med så är det där den mesta av energin går. London är ett bra ställe för Karin att kunna träna och definitivt mer möjligheter men målet är att vara stuntkvinna i Skandinavien och att ha High Chaparral som en grund för träning, erfarenhet och kontakter är ju perfekt då!


I början av sommaren hade Karin mycket mål över saker man ska klara av innan sommaren är slut och ett av dem som hon också har klarat är att få öva fallträning på showgatan. Med en bra pad och många riktigt duktiga stuntmän är detta den perfekta platsen att få in tid för det men vi har även en stor trappa som Karin siktar på att få göra några fall nerifrån åtminstone en gång innan sommaren är slut. 

Och sommaren är slut väldigt snart och det Karin kommer sakna mest är inte fallen som man kan tro.

-Jag måste nog säga hästarna. Jag kommer sakna min älskling Atlas. Det är väldigt härligt att spendera så mycket tid med hästarna, särskilt när man fått in vanan och man känner sig så bekväm med att rida. Men jag kommer sakna hela atmosfären på High Chaparral också och att man kan vara så fysisk jämt och träna så mycket man vill i princip.


Om Karin får säga varför hon tycker att folk ska komma hit och se showen är svaret detta

-Jag tycker de ska komma hit och se den för att det är en häftig show som har väldigt mycket olika grejer i sig och jag tycker de ska komma hit för att det känns som att det är annorlunda i år. Jag har inte sett så många olika men jag såg den förra året och det är mycket mer girl power i år och det tror jag är bra för alla små tjejer som kommer hit och kollar. Vi har fått väldigt mycket positiva kommentarer också, men sen är det ju väldigt roligt att bara se den också, vi håller hög fart och det är mycket drag.


Det roligaste som har hänt i show denna sommaren för Karin var när hon spelare Jolin och saker gick om man säger så helt fel

-Det roligaste och mest förvånande.. Eller det var inte så roligt just då, men det var när svärdet föll isär i min hand mitt i ett hugg så bara flög det iväg och jag höll kvar i handtaget bara. Det var ganska spännande! Vi löste det ganska bra tror jag. Men det är såna där oväntade grejer som man får hantera i en live show. Både jag och Dagman var det var väldigt förvånade. Som tur var gjorde vi någon sån
där blick där vi tittade på varandra, tittade på svärdet och sen sprang han in som fan haha! Jag sprang och hämtade klingan och sen sprang jag efter, det blev nog lite komiskt tror jag nog. Men det var spännande!





No comments:

Post a Comment