Friday, August 7, 2015

Fokus på.. Jonathan Wiberg


Jonathan har jobbat här på High Chaparral i sex säsonger och har under den tiden hunnit med både Stuntshowen, Daltonshowen och Zorroshowen! Inte dåligt alls, speciellt med tanke på att det under vissa säsonger inte har bara varit en av showerna utan istället två av dem, som förra året då han både var huvudrollen i Stuntshowen men också Zorro i Zorroshowen några dagar i veckan. Detta året är han endast skådespelare i Stuntshowen men också ensembleansvarig för Zorroshowen.


När jag frågar vad han gör i stuntshowen så blir svaret

-Jag springer.. ramlar.. skådespelar.. och stuntar.

Svaret ger mycket men inte direkt det jag letade efter vilket var vilka roller han gör i showen. Hans ordinarie roll är Chester men han hoppar även in som Ben, Jerry, Jeb och Bill. När Jonte får beskriva sin ordinarie roll skulle han säga

-Han är ju rädd för allt.. Eller inte allt, men han är rädd för dynamit och sånt som smäller. Han är motsatsen av sin syster på många sätt eller på det sättet i alla fall. 


Skulle Jonathan komma tillbaka till High Chaparral och få sin absoluta drömroll blir det svårt för att själva rollen är inte viktig utan vad han får göra

-Jag skulle vilja, om jag fick välja då, skulle jag rida, stunta mycket och skådespela huvudrollen. Men jag skulle vilja ha mer stunt än skådespel. Om jag skulle skita i storyn liksom, då skulle det vara häst, fan det skulle vara allt möjligt.


Jag frågar vad för drömroll han skulle ha om han skulle komma till Hollywood där svaret blir

-Jag skulle vara rätt nöjd med nästan vad som helst tror jag, haha! Nej men det skulle vara samma sak där, bara jag fick stunta och ha kul liksom. Sen spelar det ingen roll för mig om det är Farmor Anka eller Peter Pan. Okej det spelar kanske lite roll men.. Vad jag får göra är absolut det viktiga.


Jonte är en stuntman och därför får han även frågan om han har ett drömstunt och det hade han självfallet 

-Då skulle jag vilja falla ner från en sjukt lång backe som är väldigt brant och så skulle jag vilja bli påkörd så jag ramlar ner i en glödbädd och börjar brinna och sen springa och bli sprängd så jag får flyga på en Air ram och ramla långt långt bort ner i en pool eller något vatten och sen försvinna ner och få en dykutrustning och dyka ner ganska djupt och att det kommer massa hajar som är fina och sen kan det väl faktiskt räcka.

En Air ram är som en katapult man blir skjuten från, vilket alla självfallet vill bli. Det är alltid spännande att fråga stuntmän vad de drömmer om att få göra!


Denna sommaren på scenen på High Chaparral har Jonte väldigt roligt hela tiden och njuter verkligen av att få göra det han gör men det roligaste som hänt på scen var faktiskt när han och Ann-Sofie hade en scen där Chester måste få av sig sina byxor för att Cathy ser att han har en dynamit i dem, och just vid detta tillfället när de är i munhugget före Chester förstår vad som händer var det inte bara skådespeleri utan det kom sig till en helt ny nivå där de skrek på varandra mycket mer kraftfullt än vanligt

-Vi blev osams på riktigt fast på låtsas!


Under resten av året går Jonathan på skolan Scenkonst men har även jobbat som stuntman i serier och filmer men även på fabrik och sportaffärer. Några av serierna ni kanske känner igen som han varit med i är 100 code, 100 åringen, I nöd eller lust, Lillyhammer och Wallander.

Det bästa med att jobba på High Chaparral tycker Jonte är

-Det som är bra är att man får vara ute jämt, att man får stunta och att det är väldigt många människor som man träffar varje dag, mycket barn som man får göra glada, mycket bra människor runt omkring.


Han tycker definitivt man ska se showen för att de ska få se ett riktigt Vilda Västern Äventyr! Men också för hur det är jämfört med andra år efter som det i år är annorlunda

-Det är en tjej som är väldigt tuff som Cathy och att det dessutom är tjejer som är banditer för det är inte så vanligt. Och det tror jag också man kan komma hit för, för att man ska se att det inte spelar någon roll liksom, det kan vara bra ändå!

Jonathans mål med sommaren är att försöka förbättra sig så mycket som möjligt och att ha kul, vilket med denna ensemblen och Jonathans positivitet kommer att gå jättebra!


No comments:

Post a Comment