Sunday, August 9, 2015

Fokus på.. Ronja Kruus


Ronja är ännu en av de som kör sin första säsong på High Chaparral, men hon har definitivt glidit in med stil med sina roller som Cathy och Lucy. Skulle hon beskriva karaktären Cathy skulle hon säga att hon är "tuff, orädd, karismatisk tonåring som älskar äventyr." Det viktigaste för Ronja när hon skulle hitta rollen var att inte göra henne för mycket till en stereotyp fastän hon är lite gjord för att vara det.

-Jag ville hitta hennes skitiga sida för att göra henne genuin liksom!

Att komma över sin höjdrädsla och titta på pappa för att se hur man spottar är några av sakerna hon behövt undersöka innan hon helt kunnat hitta detta skitiga! Skotten och tomboy hade hon redan sen innan, vilket är kul så hon kunde ta från sina egna erfarenheter.


Skulle Ronja komma tillbaka till High Chaparral och få sin drömroll så är svaret

-Oj! Shit... Skurk. Jag hade velat vara skurk. Det är tråkigt att det redan gjorts för jag hade velat vara skurk undercover. Men Cathy är ju lite av en drömroll egentligen, det är ju skithäftigt att få vara en förebild för barn liksom, det finns ju inget bättre. Men jag tycker det är intressant med skurkroller, och därför är det kul att Cathy får vara lite skiten och rough men ändå goodguy. Så drömrollen det hade väl varit något form av badass skurk. Men det är ju jävligt nice att vara hjältinna också!


Skulle hon drömma större och gå till Hollywood eller Broadway är svaret annat

-Får jag drömma större hade det nog gått till film i Hollywood och sådana grejer och det som jag hade velat spela, det är ju någon psykisk mörk dramathriller där jag får vara lite Lisbet Zalander liknande. Men gäller det teater så är det svårare.. Meryl Streep är ju en av mina stora förebilder, jag tycker om roller som är något mer, något som är intressant och fångande. Det behöver inte alltid vara roller man faller för just att det är en bra roll eller en fin roll utan det är nog tvärtom för min del, jag tycker om de mörkare intressantare rollerna. När man måste jobba med sig själv!


När hon inte jobbar på High Chaparral jobbar hon som bildlärare på gymnasiet med introduktionselever från olika delar av världen. Det är en utmaning att lära ut något till folk som inte pratar samma språk men för Ronja är det snarare något roligt och just att kunna släppa att vara perfekt och istället försöka och våga göra fel.

-Det är en utmaning, men det är min typ av utmaning!


Bild är dock inte något som hon kommer jobba med på heltid hur duktig hon än är, men det är något hon vill ha som hobby och för att kunna koppla av, vilket när man är skådespelerska definitivt är nyttigt att ha något där man kan slappna av. 

Det Ronja tycker är det bästa med att jobba på High Chaparral är

-I och med att detta är mitt första skådespelarjobb så blir ju det här såklart att man får hålla på med teater så mycket som vi gör varje dag två gånger om dagen, improvisationer, att vara karaktär så länge varje dag i en längre period. Och att få vara ute varje dag är ju jättekul! Det finns många bra grejer med High Chaparral men det bästa det är nog att vara en förebild för barnen och en inspiration. Det är underbart att se hur öppna barnen är för en sådan karaktär som Cathy är och det känns verkligen som att man gör en skillnad och en förändring och ett positivt avtryck.


Varför man ska se showen tycker hon är för hur alla kan ha en förebild, både tjejer och killar och att det är en väldigt pedagogisk show som lär något. Men hon säger också detta 

-Definitivt för att vi har så mycket häftiga karaktärer och också för att vi jobbar så himla bra som ett team. Vi jobbar så bra tillsammans på scenen, det är en fartfylld show och det händer mycket, storyn är helt klockrent och den röda tråden finns överallt och det är komik på hög nivå! Det är barn inriktat, det är för vuxna, det är liksom för alla olika människor att känna igen sig i karaktärerna, den har allt som en riktigt bra show ska ha. Jag tycker vi alla har lyckats riktigt bra på att presentera våra karaktärer på den korta tiden vi har på att få publiken att känna oss. 


Mål med sommaren hade hon många, som att falla från tornet, lära sig rida och att måla airbrush av Dagman. Ridningen tar hon tag nu i slutet och tornet kan hon inte riskera att falla ifrån samtidigt som det är show eftersom det inte passar om någonting händer. Showen först helt enkelt! 

Det är mycket att sakna med sommaren som gått, men det Ronja kommer sakna är hur hon ser sig själv.

-Det jag kommer sakna mest av allt är nog sättet som man ser sig själv just nu. Just nu är jag tuff, jag är Cathy, jag är cool, jag är en förebild, jag är skådespelerska, jag är så mycket just nu. Det har ju mycket med känslan när man går ut här på morgonen och på gatan och man träffar allt folk och man ser vilket fantastiskt ställe det här är och det kommer jag sakna jättemycket, och alla människor jag har haft möjligheten att jobba med. Men framför allt när man kan se sig själv i spegeln som en karaktär och känna sig stolt, det kommer jag sakna.




No comments:

Post a Comment