Thursday, July 2, 2015

Fokus på.. Mathias Hjelm


Mathias som alltid får sitt namn felstavat eller Matte som han också kallas, som är mycket enklare stava, har jobbat här sen 2011 och har under den tiden gått upp sig på stegen rätt ordentligt. Första året skulle han vara inhoppare två dagar men planerna ändrades och helt plötsligt jobbade han nästan varje dag från Midsommar tills sista Augusti och inte bara med en karaktär utan runt 8 till 10 karaktärer under sommaren! 

-Ibland satte vi ihop flera olika roller, så att jag var både smed och bagare och tvätterska, så att jag blev en.. tvagerska. Eller tvagare om man är man!


Sedan 2011 har han inte bara jobbat i Westernshowen utan också som skomakare, FX (bomber, granater, eld och sådant roligt!) lärling och även i Zorro showen. Detta året är han FX ansvarig tillsammans med Robban Follin och Staffan Svensson, men eftersom de har väldigt packat schema för dem är det Matte som har tagit hand om det och sett till att det smäller och exploderar i showen.

Vad gör du under resten av året när du inte jobbar på High Chaparral?
-Jag tjänar ju de flesta utav mina pengar från film och teater. Jag jobbar med allt inom film och teater, både framför och bakom scen eller kamera. Så jag producerar musikvideor. Jag ska göra en i sommar med ett band som heter Fejd och vad låten heter minns jag inte just nu.

Han har varit assistent och runner på reklamfilmer, har en liten roll i kommande film En man som heter Ove och tidigare i år producerade han även revy i Tidaholm, nämligen Labbås Revy. Detta säger han är något av det roligaste han har gjort och nu drar det mer och mer mot regi istället för skådespeleri och stunt. Just stunten har han börjat med på High Chaparral och han ser det som en rolig krydda på skådespeleriet.

-Jag höll inte på med någonting stunt innan, utan jag kom till High Chaparral som skådespelare och det är väldigt få som har gjort, de flesta kommit in genom stuntsvängen. Och sen har jag fått lära mig. Första året kunde vi stå i timmar och öva magslag och grejer. Och då hade jag två brutna revben också. Det var Old School som fanns här på High Chaparral innan. Men man klarade att köra show med två Ipren och en Alvedon. 

De brutna revbenen fick han i show där han skulle ramla med en stege en halvmeter till marken, men med någorlunda otur och hänsyn till en annan skådespelare gick det fel och han landade med armbågen i revbenen istället för att landa på mage. Avbruten show fanns inte att prata om.

-Det har aldrig hänt på High Chaparral.


När jag frågar Matte om drömmen och ger honom helt fria tyglar att drömma så stort han bara kan inom regi blir svaret att han skulle vilja regissera någon riktigt stor serie, Vänner eller The Big Bang Theory, något som använder sig av komik och timing i en utflippad serie.

Svaret när man frågar drömroll i Westernshowen är däremot helt tvärtom komiken, där vill han ha 

-En tung skurkroll, ganska bitchig och riktigt elak. Jag tror jag har både röst och utseende för att göra en riktigt bra Black Bart till exempel.

Just att få vara med i en slutstrid lockar något enormt eftersom han i flera år jobbat FX och måste smälla av smällare bakom kulisserna istället för att få skjuta och döda andra. Och just en fight vill han ha också, för det Mathias är bäst på är att sälja ett slag någon annan ger.

Varför High Chaparral är så himla bra och anledningen till att han kommer tillbaka år efter år är just för att folket som jobbar här, och speciellt i Stuntshowen, är väldigt välkomnande, glada och accepterande. Att få skådespela under så lång period är också något av en dröm.

Frågan varför man ska komma och se våran stuntshow i år svarar han

-För att i år innehåller den verkligen allt man kan tänka sig. Allt en barnfamilj kan tänka sig, allt en treåring kan tänka sig, allt en 15 åring kan tänka sig och allt en vuxen kan tänka sig. Det är humor eller komik, kärlek, action och slemmiga typer. Den innehåller verkligen allt och det har jag känt sen första början när jag läste manus, att det här är… alltså nu är Robban något på spåret här alltså som kommer kunna gå till Chaparral historien. Alla i showen kan verkligen gå med högt buret huvud genom parken, det har man alltid kunnat göra, men det är något visst med denna uppsättningen i år.

Sista frågan blir om han har något mål att kunna klara av innan sommaren är slut blir svaret att kunna gallopera Western och då kunna vara Black Bart innan säsongen är slut! En sista dröm är att få falla 12 meter inför fullsatt publik. Han har gjort det innan, men att få göra det med publik, det är en utmaning och något som hade varit väldigt roligt!


Ett tillägg är att Matte är inte lat. Det ser kanske ut som att skurkarna springer som galningar över scenen och jagar och blir jagade medans Parker väntar på baksidan, men under den tiden kubbar Mathias bakom scenen som en gasell för att hinna med att skjuta av de flesta bomberna som inte är placerade i någon bra ordning, utan lite överallt över hela scenen. Och sen ska han tillbaka in på scenen nu och då i karaktär också. Inte det enklaste, men heter man Mathias Hjelm, då går det banne mig!


No comments:

Post a Comment