Tuesday, September 1, 2015

Fokus på.. Karl Ytterberg


Karl har jobbat på High Chaparral en säsong men har under säsongen fått många barn som kommer fram och känner igenom honom direkt och vet exakt vem han är. Det är Barda-Karl, programledare för ett lajvar barnprogram. Men det roliga är att barnen kanske känner igenom honom från något annat, men det är vad han gör på scenen som de är mest imponerade av och de roller han gör ger han allt han kan till och gör dem till sina egna. De tuffa macho rollerna har han haft innan, men den skånska Mr Parker är något lite annorlunda både för honom och för oss. Han har inte bara Mr Parker utan två andra roller också.

-Jag spelar Clay och Parker och Ben. Clay är någon slags Clint Eastwood hårding, Mr Parker är en ful fisk och Ben är en arg smed.


Karl får oftast de goda rollerna så att få spela någon som dubbelspelar som Mr Parker gör tycker han är skönt. Man kan inte alltid hålla sig på den goda sidan och skulle Karl komma tillbaka till stuntshowen skulle det vara som Karl säger det "en galen jävel" och ond är ju alltid roligast. Det mest spännande med de onda rollerna säger han är

-Starkare rolltolkning. Men det måste vara en stunt roll. Och höga fall! Och ridning!

Kan du rida?

-Nej! Men jag kan ramla av och det vill jag lära mig lite mer kontrollerat.


Får Karl drömma större och tänka Hollywood är drömmen snarlik den på High Chaparral med de galna typerna

-Alltså det är lite samma, lite den typen av roller Peter Stormare gör. Inte de största med ofta skruvade karaktärsroller liksom. The leading man i Hollywood är ofta lite tråkiga tycker jag. Jag är ju jävligt sugen på att få spela Röde Orm!


Stunten är väldigt viktiga för Karl som man kan se öva sina fall och stå plattformen till det höga torner och vänja sig vid höjden har självfallet ett drömstunt.

-Jag skulle vilja kombinera ett bilstunt med ett fall, så att man åker ut för ett stup och så hoppar man inte i bilen. Det skulle vara jävligt häftigt!

Ville du brinna också?

-Absolut! Och fallet ska göras på minst 20 meter!


Det bästa med High Chaparral är allt man får lära sig här tycker Karl, speciellt fallen som man kan öva mycket tack vare väldigt duktiga stuntare som kan hjälpa till och lära ut men också en pad som tillåter marginal ifall att man skulle göra fel i början. Målet han kom till High Chaparral med var att hoppa från Penrose, ca 8 meter alltså. Detta klarade han redan för några veckor sedan men tornet är nästa utmaning på sina 12 meter. När jag frågar varför det är så jobbigt att hoppa från tornet får jag det snabba svaret.

-För att det är högt så klart!


Om Karl får säga varför man ska komma och se våran utmärkta show så svarar Karl detta

-För att den är väldigt bra i kontexten High Chaparral. Den är otroligt bred och det är det som är det starkaste med den. Att den faktiskt tilltalar alla åldrar den är gjord för.


Det är mycket roligt som har hänt på scen i sommar men det Karl tycker har varit bäst är när saker går fel

-Jag tycker det är roligast när saker och ting går överstyr. Hästar springer lösa och folk säger fel grejer och står på fel ställen och så. Hur man löser det tycker jag är kul. Det var kul att få spela Parker när det sprang runt en galen Flinga och grejade på scenen. Hon var i vägen för den jag skulle prata med och gick in i mig också!


När Karl inte handskas med lösa hästar på scen jobbar han halvtid med skådespeleri och halvtid som teaterlärare mestadels i Göteborg där han bor. Senaste året har han varit med i en film som heter Birkebenerne och även i en serie som heter Min Hemlighet som går på tv3. Målet är att hålla på med skådespeleri på heltid och med Karls viljestyrka, många dödshot bakom showen om man inte diskade sin kopp och mångsidighet är det ingen som tvekar över att det kommer bli så snart!


2 comments: